For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

استفاده از کاتاليزورهاي سبز روي و پالاديم در سنتز α-آمينو نيتريل ها و بي فنيل ها

در سال­هاي اخير، به دليل توسعه شيمي سبز، مايع­هاي يوني به عنوان جايگزين مناسبي براي حلال­هاي آلي متداول و همچنين به عنوان کاتاليست­هاي سبز مورد توجه بسياري از محققان قرار گرفته­اند. مايع­هاي يوني خواص بي­نظيري از قبيل عدم اشتعال، پايداري حرارتي بالا، فشار بخار ناچيز، حلاليت زياد و راحتي بازيابي را دارا هستند. در سال هاي اخير، مايع هاي يوني ايجاد شده حاوي ترکيب ارزان و زيست­تخريب پذير کولين کلريد توجه زيادي را به خود جلب کرده اند. واکنش­هاي تراکمي چند جزئي تک ظرفي به دليل تشکيل پيوندهاي کربن- کربن، کربن- هترواتم در يک مرحله، شرايط ساده و ملايم، صرفه جويي انرژي و سازگاري با محيط زيست بسيار مورد توجه هستند. و تحقيقات در شيمي آلي به سمت توسعه واکنش­هاي چند جزيي تک مرحله­اي مطابق با اهداف شيمي سبز گسترش يافته است. به واکنش­هاي حالت جامد يا بدون حلال نيز به دليل اينکه در اين واکنش­ها از حلال­هاي آلي استفاده نمي­شود واکنش­هاي سبز يا تميز گفته مي­شود. α-آمينونيتريل ها حدواسط­هاي مهمي در تهيه آمينواسيدها و ساير ترکيبات هتروسيکل حاوي نيتروژن و همچنين مولکول هاي دارويي هستند. از اينرو، اين ترکيبات در سال­هاي اخير توجه زيادي را به خود جلب کرده­اند. واکنش استرکر يکي از مهم ترين روش­ها براي تهيه α-آمينونيتريل ها در بين روش­هاي مختلف گزارش شده مي­باشد. در اين واکنش، α-آمينو­نيتريل­ها به وسيله تراکم بين سه جزء شامل ترکيب کربونيل­دار (آلدهيد يا کتون)،آمين و يک منبع سيانيد سنتز مي­شوند.

  به دليل کاربرد گسترده واکنش­هاي تشکيل پيوندهاي کربن-کربن در زمينه­هاي مختلف از جمله در سنتز ترکيب­هاي فعال، مواد با کارايي بالا و محصول­هاي طبيعي، در سال­هاي اخير اين واکنش­ها به ابزاري قدرتمند در شيمي آلي تبديل شده­اند. واکنش جفت شدن متقاطع آريل هاليدها با آريل بورونيک اسيدها که واکنش سوزوکي ناميده مي شود، يکي از فراگيرترين و مشهورترين روش ها براي ساختن پيوند کربن-کربن شده است. اين حقيقت که محصول هاي اين واکنش يعني بي­آريل ها اجزاي ساختاري مهمي در پليمرها، ترکيبات شيميايي کشاورزي، محصولات طبيعي و حدواسط­هاي دارويي هستند، اين روش را تبديل به يک ابزار مهم و معمول در سنتز ترکيبات آلي کرده است. ترکيبات پالاديم به طور گسترده­اي به عنوان کاتاليزور در اين واکنش به کار گرفته شده­اند. در دو دهه اخير، تلاش­هاي زيادي صورت گرفته است تا سيستم­هاي کاتاليزوري کارآمدتري براي واکنش سوزوکي توسعه داده شود.

در اين پروژه، ابتدا با استفاده از کولين کلريد و کلريد روي، يک مايع يوني ارزان قيمت و زيست­تخريب­پذير با خاصيت اسيدلويس ساخته ­شد و سپس اين مايع يوني در سنتز α-آمينونيتريل­ها به کار گرفته شد. در اين واکنش آلدهيدها و کتون­هاي مختلف با آنيلين و تري متيل سايليل­سيانيد  (TMSCN)واکنش داده شدند و α-آمينونيتريل­هاي مربوطه را با راندمان­هاي عالي توليد کردند. مزيت اين مايع يوني در اين بود که ترکيبات حلقوي حساس به محيط اسيدي، در حضور اين مايع يوني بدون اينکه پليمريزه شوند به α-آمينونيتريل­هاي مربوطه تبديل شدند.

در قسمت بعد، از نمک 1-بنزيل-4-آزا-1-آزانيابي سيکلو]2،2،2[ اکتان کلريد (n-بنزيل دابکوکلريد) و پالاديم کلريد، يک نمک پالاديم ساخته ­شدکه به عنوان کاتاليزور در واکنش سوزوکي براي سنتز بي­فنيل­ها به کار گرفته ­شد. در اين واکنش آريل­يديدها و آريل­بروميدهاي مختلف در دماي اتاق و در حلال سبز اتانول و در حضور باز K2CO3 با آريل بورونيک اسيدها جفت شدن ­شدند. سپس با تغيير شرايط واکنش و افزودن تترابوتيل­آمونيوم بروميد، کاتاليزور ساخته شده براي سنتز بي فنيل­ها از آريل کلريدها که ارزان­تر و دردسترس­تر مي­باشند، به کار گرفته شد. راندمان­هاي به­دست آمده در اين واکنش بسيار عالي بودند. نمک پالاديم به کار برده شده در اين پروژه نسبت به حضور اکسيژن در محيط مقاوم بوده و بنابراين واکنش­ها تحت اتمسفر هوا انجام شدند.

University Research

تحت نظارت وف ایرانی

استفاده از کاتاليزورهاي سبز روي و پالاديم در سنتز α-آمينو نيتريل ها و بي فنيل ها | پروفسور عبدالرضا حاجی پور

خطا

The website encountered an unexpected error. Please try again later.

تحت نظارت وف ایرانی